14e wijzigingsclausule bij de Nationale overeenkomst

Menu

De Overeenkomstencommissie heeft op 19 november 2025 een nieuwe wijzigingsclausule gesloten bij de nationale overeenkomst tussen de verpleegkundigen en de verzekeringsinstellingen, onder voorbehoud van goedkeuring door de ministerraad.

De wijzigingsclausule omvat volgende bepalingen: 

  • De honoraria voor de verstrekkingen in de nomenclatuur worden geïndexeerd met 2,72% op 1 januari 2026.
  • In afwijking van bovenstaande regel wordt de waarde van de verstrekkingen 427070, 427151, 427173 en 427195 (het forfaitair (PP) en supplementair (PN) honorarium per verzorgingsdag voor palliatieve patiënten) met 25% verlaagd. 

U vindt HIER de aangepaste tarieven.

De wijzigingsclausule zal individueel (via een omzendbrief) aan elke verpleegkundige voorgelegd worden via de eHealthbox en wordt ook op het ProGezondheid-portaal geplaatst. Op het portaal kan u de omzendbrief terugvinden onder “Mijn Documenten”. 

Wat zijn de gevolgen van toetreding ?

Als u toetreedt tot de overeenkomst, dan:

De overeenkomst geldt voor de toegetreden verpleegkundigen, ongeacht het toetredingspercentage van de beroepsgroep.

Hoe kunt u toetreden tot de nationale overeenkomst ?

Bent u nog niet ingeschreven bij ons en wilt u een RIZIV-nummer aanvragen?

Op het moment van uw inschrijving vragen wij u of u al dan niet wilt toetreden tot de nationale overeenkomst. U kunt tot 30 dagen na uw inschrijving weigeren om toe te treden tot de overeenkomst.

Bent u wel al ingeschreven bij ons?

Dan passen wij de volgende regels toe:

  • Bij een wijzigingsclausule:
    • Als u uw toetredingsstatus niet wilt veranderen, dan hoeft u geen administratieve stappen te zetten:
      • Bent u toegetreden tot de nationale overeenkomst W/97 en wilt u die toetreding behouden na deze wijzigingsclausule? Dan hoeft u niets te doen.
      • Bent u niet toegetreden tot de nationale overeenkomst W/97 en wilt u na deze wijzigingsclausule nog altijd niet toetreden? Dan hoeft u ook niets te doen.
         
    • Als u uw toetredingsstatus wel wilt veranderen, dan kunt u ons dit melden binnen de 30 dagen na verzenden van de bovenvermelde omzendbrief.
      • Als u niet toegetreden bent tot de overeenkomst en u wil toetreden, stuurt u het toetredingsformulier via e-mail naar nursenl@riziv-inami.fgov.be of per post naar de hoofdzetel van het RIZIV (adres zie onderaan deze webpagina). Uw toetreding is in dat geval geldig vanaf de datum van kennisgeving van uw beslissing. Uw recht op de telematicapremie en het sociaal statuut zal met terugwerkende kracht gelden vanaf 1 januari.
      • Als u uw toetreding tot de overeenkomst niet wil behouden, stuurt u het weigeringsformulier via e-mail naar nursenl@riziv-inami.fgov.be of per post naar de hoofdzetel van het RIZIV (adres zie onderaan deze webpagina). Uw niet-toetreding gaat in vanaf de datum van kennisgeving van uw beslissing.

  • In de loop van het jaar:
    • Als u uw toetreding tot de overeenkomst niet wil behouden, stuurt u vóór 1 oktober het weigeringsformulier via e-mail naar nursenl@riziv-inami.fgov.be of per post naar de hoofdzetel van het RIZIV (adres zie onderaan deze webpagina). Uw weigering tot toetreding zal ingaan vanaf 1 januari van het daaropvolgende jaar.

Tags:

Sluiten